Резюме брифінгу “Диджиталізація національної спадщини та цифрові культурні проекти під час війни в Україні”

630_360_1655287316-83515 червня 2022 року відбувся офлайн ̶ брифінг на тему «Диджиталізація національної спадщини та цифрові культурні проекти під час війни в Україні». Організаторами виступили Медіацентр Україна  ̶  Укрінформ. Спікер  ̶  Анастасія Бондар, заступниця міністра культури та інформаційної політики. 

Говорили про кількість вже зафіксованих випадків руйнування або пошкодження російськими загарбниками пам’яток культурної спадщини на території України. У цьому зв’язку пані Бондар нагадала про проєкт Сulturecrimes, у межах якого збирається інформація про об’єкти, які постраждали від дій російської армі:

«Цей ресурс дуже допомагає нам не тільки збирати інформацію про пошкоджені об’єкти, а й розуміти взагалі ступінь зруйнованості, а значить – і планувати майбутню відбудову та використовувати цю інформацію в майбутніх міжнародних судах».

Ще заступниця міністра повідомила про створення Мінкультом електронного ресурсу, куди музеї вноситимуть дані про об’єкти мистецтва, які в них зберігаються, реставруються, перевозяться або були втрачені:

«На сьогодні маємо близько 12 мільйонів музейних цінностей. Найголовніша проблематика полягає в тому, що всі облікові картки цих об’єктів зберігаються в самих музеях тільки в паперовому вигляді. Маємо на меті створити онлан-реєстр, куди музеї зможуть самостійно інтегрувати дані про об’єкти мистецтва, які в них зберігаються, реставруються, перевозяться або були втрачені, на жаль».

Пані Бондар додала, що за орієнтовними оцінками, на сьогодні в електронному вигляді облікову документацію ведуть тільки 10 ̶ 15% музеїв, що дуже мало. Бондар також зазначила, що «реалізація цього проекту дасть можливість усім охочим дізнатися в національній пошуковій системі, що в якому музеї зберігається».

“На сьогоднішній день через повномасштабне вторгнення пошкоджень зазнали близько 30 музеїв, декотрі з них - музей Сковороди в Сковородинівці – вщент знищено, інші постраждали від мародерів - картини Куїнджі та Айвазовського, ви знаєте, були вивезені з Маріуполя на непідконтрольну Україні територію. Тож фактично ми можемо говорити, що ці картини були викрадені з України. Тож створення єдиної державної електронної системи моніторингу та обліку державного музейного фонду надасть можливість швидко орінтуватися в кількості, переліку та станів усіх предметів мистецтв по кожному музею”, – наголосила заступниця міністра.  Також вона додала, що МКІП працює над створенням реєстрів нематеріальної культурної спадщини, народно ̶ художніх промислів, національної системи каталогізації для бібліотек та ін.

630_360_1655287319-829

Далі в планах МКІП онлайн ̶ реєстр об’єктів архітектурної та археологічної спадщини: “Ми працюємо над онлайн-реєстром, який включатиме в себе перелік усіх об’єктів архітектурної та археологічної спадщини. Минулого року представники обласних державних адміністрацій вже внесли дані про пам’ятки в нашу пілотну базу даних, а сьогодні ми працємо над уточненням геопросторових даних цих об’єктів, фотофіксацією, співпрацюємо з держгеокадастром задля використання ортофотопланів, а також над розробкою онлайн-кабінетів для регіональних уповноважених”.

Анастасія Бондар розповіла, що: «у подальшому цей реєстр стане інтероперабельним для міжсекторальної взаємодії з такими значущими реєстрами як e-construction, що відповідає за дозволи на будівництво та унеможливить корупційні схеми та стоси паперів у сфері хаотичної забудови”. “У той самий час є розуміння, що наше бажання швидкого відновлення зруйнованих будівель не повинно призвести до хаотичної забудови міст. Ми повинні зважати на ті обєкти архітектурної спадщини, яка знаходиться поруч з нами”, – наголосила Бондар.

630_360_1655377782-764На заході також виступила виконавчий директор Української кіноакадемії та генеральний директор кінофестивалю Анна Мачух, яка повідомила: «Українська кіноакадемія була першою організацією, яка закликала світову спільноту до бойкоту російського кіно та кіноіндустрії. Це переросло у бойкот російської культури. Наша робота на цьому фронті постійно продовжується».

Вона додала, що суспільство поступово втомлюється від новин про Україну і починає шукати так званих «хороших русских» у російській культурі. Мачух зауважила, що під час війни ще неприпустимо: “Поки триває війна, російської культури та кіно на міжнародному фронті не повинно бути”.

630_360_1655377782-609Та попри заклики, зокрема на Канському кінофестивалі, не вдалося досягти повного бойкоту російського кіно. “Був російський фільм Кирила Серебреннікова “Дружина Чайковського”, і, звичайно, представники російської кіноіндустрії. І те, що сказав Серебренніков під час пресконференції, що потрібно допомагати сім’ям російських солдат, які гинуть в Україні, викликало бурю абсолютно негативних емоцій”, – розповіла Мачух.

Європейська кіноакадемія приєдналася до ініціативи Української кіноакадемії щодо бойкоту російських фільмів і заявила, що виключає їх із цьогорічної Європейської кінопремії.

 

Джерело